Strona 3 z 5

: poniedziałek 26 stycznia 2009, 05:55
autor: ted69
Po pierwsze - zauwaz ze dane zapisane w plikach WPT (obslugiwanych przez Oziego) maja wspolrzedne z formacie SS.ddddd - cala reszta to tylko sposob wyswietlania tych danych na ekranie - co szczesliwie znalazlas :) .
Jesli masz jakis inne pliki z danymi, w roznych, czasami egzotycznych formatach - to przy pomocy strony
http://www.gpsvisualizer.com/gpsbabel/
mozesz je latwo zamienic na inny format. Wybor mozliwosc jest na prawde duzy.
Pozdrawiam

: poniedziałek 26 stycznia 2009, 10:22
autor: Calineczka
Dzięki za wskazówki TEd69 :D
Dopiero zaczynam zabawę, wszystko przede mną a z tego co widze to OZI jest narzędziem o niesamowitych mozliwościach. :shock:
Dzisiaj w nocy pobawiłem się też chwilkę wersją PC....
Czy jest jakiś inny wątek na forum gdzie można zadawać laickie pytania w jego kwestii? Postaram się sam(+help) do wszystkiego dojść ..ale czasem jest szybciej gdy ktoś pokaże palcem...a moja znajomość angielskiego jest taka sobie :(

: poniedziałek 26 stycznia 2009, 12:27
autor: ted69
Calineczka pisze: z tego co widze to OZI jest narzędziem o niesamowitych mozliwościach. :shock:
Zgadza sie :)
A pytania mozesz zadawac i tutaj - nie ma problemu, jak bede wiedzial - odpowiem/podpowiem.
Milej zabawy w geocaching :)

: wtorek 27 stycznia 2009, 19:10
autor: Dlugi
ted69 pisze:
A pytania mozesz zadawac i tutaj - nie ma problemu, jak bede wiedzial - odpowiem/podpowiem.
Milej zabawy w geocaching :)
A to ja skorzystam:-)
Mianowicie jak mam ulozona trase i nawiguje po niej to po przelaczeniu na okno kompasu czesto widze ze strzalka pokazuje mi zupelnie dowolne kierunki - co zmyla tak urzadzenie ze kreci tym kompasem? Sa jakies opcje do ustawienia by "wytlumic" takie chwilowe wahania?
Druga sprawa (moze z tym zwiazana) - track log - strasznie w zapisie skacze i wysokosc i predkosc - mozna to jakos ograniczyc?

Pozdrawiam
Dlugi

: środa 28 stycznia 2009, 06:06
autor: ted69
Chyba nie ma na to sposobu w samym Ozim. Wszystko zalezy prawdopodobnie od samego GPSa. Z moim starszym mialem podobnie - trasa zapisywana pokazywala czasami istne cuda zwlaszcza jak poruszalem sie po miescie czy po dosc gestym lesie. Z nowszym GPSem poprawilo sie znacznie.

: czwartek 29 stycznia 2009, 12:19
autor: Calineczka
Panowie...pomocy :D :!:
Łaziłem właśnie z Ozim w PDA po parku pchając wózek z dzieckiem i jestem zawiedziony. O ile poprzednio ganialiśmy z jakąs samochodówką Garmina i współrzędne były w czasie bieżącym wyświetlane/zmieniane o tyle w Ozim pomimo szukania i grzebania w róznych ustawieniach...mogłem przejśc nawet 60 kroków zanim zmieniły się dane współrzędnych. Dla mnie o wiele za mało...za rzadko uaktualniane. Mogę gdzieś to zmienić?Jak? Komunikacja z samym gps (Nokii, po bluetooth) cały czas była, sprawdzałem w oknie gps-tajemniczy sznureczek znaczków płynął strumieniem nieprzerwanie...zresztą ten sam komplet pda-gps w trasie samochdem z Automapą sprawuje się bezbłędnie

: czwartek 29 stycznia 2009, 14:24
autor: Bas
A jak wyglada status SN (static navigation) w gps?
Moze to on miesza i "zamraza pozycje"? Objaw jest taki, ze przy predkosci pieszego pozycja na ekranie zmienia sie skokowo co jakis czas i od razu o ladnych pare metrow.

: czwartek 29 stycznia 2009, 14:42
autor: Calineczka
Hmm, sorry za lamerskie pytanie ale gdzie to SN widać?
A zakładka GPS wygląda u mnie tak:
Obrazek

: czwartek 29 stycznia 2009, 16:11
autor: Bas
W programie moze nie byc takiej opcji. Na pewno jest oddzielny program na PC i PPC tez dla modulow gps na SIRF Star III i tam mozna SN wlaczac i wylaczac. Pisalem o tym tutaj (OC), ale i w sieci tez na pewno jest. Sprawdz jaki masz modul gps...
Link do programu powinien byc na pierwszych stronach google po wpisaniu "static navigation".

: czwartek 29 stycznia 2009, 18:16
autor: Dlugi
Bas pisze:A jak wyglada status SN (static navigation) w gps?
Moze to on miesza i "zamraza pozycje"? Objaw jest taki, ze przy predkosci pieszego pozycja na ekranie zmienia sie skokowo co jakis czas i od razu o ladnych pare metrow.
A moze opcja Screen Update w Konfiguracji-Moving Map?

: czwartek 29 stycznia 2009, 20:03
autor: ted69
Wg helpa:
Screen Update - How often the screen is updated. Example - A setting of 1 updates on every NMEA sentence, a setting of 2 updates on every 2nd NMEA sentence. CAUTION - The power of most CE devices is very low and they cannot process the NMEA sentence, move the map, draw the track etc in the time between sentences so they lag behind. If this happens set the Update to 2 or 3 or more to allow more time - this is IMPORTANT.
Nie znam takiej opcji (Static Nav) w ozim - to wszystko robi (jesli robi) sam GPS. Ozi tylko przetwarza to co dostanie z odbiornika.

EDIT
Porada na stronach oziego:
http://www.oziexplorer3.com/ozice/faq_staticnav.html

: czwartek 29 stycznia 2009, 21:25
autor: Bas
Nie zaszkodzi sprawdzic gps:
- jaki to model?
- jesli jest program do takiego modulu, to polaczyc sie z gps i odczytac parametry.

W moim module gps musialem to wylaczyc, bo o ile w czasie jazdy samochodem wszystko bylo OK, to przy podchodzeniu do skrzynki pieszo nie dalo sie z "takiego gps" korzystac...

: piątek 30 stycznia 2009, 01:58
autor: Ranger
Bas ma absolutnie rację, wiele modułów GPS ma charakterystykę "samochodową", której programy nie mogą (lub nie potrafią) zmienić. Moduł o tego typu właściwościach eliminuje drobne zmiany pozycji, bo traktuje je jako zakłócenia. Większość samochodów porusza się na jedynce bez gazu z prędkością minimalną z przedziału około od 4-10km/godz i jeżeli prędkość jest niższa taki moduł uważa, że samochód stoi. Z kolei poszukiwacz często porusza się z prędkością poniżej tej granicy. Co się wtedy dzieje ? Dopiero wyraźna zmiana pozycji typu 50m wymusza w module aktualizację współrzędnych, co wygląda tak, jak gdyby piechur wykonywał kangurze skoki w zwolnionym tempie. Moduł o takich właściwościach do poszukiwań się nie nadaje. Ale to nie wszystko. Są moduły, które pomimo aktualizacji położenia przy małych prędkościach, nie potrafią poprawnie pokazywać zmian kursu. One też się w zasadzie do geocachingu się nie nadają, bo nie wskazują kierunku w którym należy iść (a nie biec). Te cechy można znaleźć w modułach o różnych chipsetach, choć najbardziej są z nich znane moduły z SirfStarIII.
Jak swój moduł sprawdzić ?
Najlepiej wykonać wolnym krokiem (spacerowym) kilka obejść kwadratu o boku 20-30m rejestrując log, najlepiej w formacie NMEA, takie dane typowo wysyla odbiornik. To te dziwne linie, które kolega widział w OziE CE na ekranie podglądu danych z odbiornika. Dane te po zapisaniu można następnie obejrzeć jako symulację w PC-towym Ozim,
przetworzyć na ślad, by obejrzeć jego kształt, sposób zmian prędkości, kursu itp.
Jeżeli odbiornik kolegi to np. Nokia LD-3W, to bez wyłączenia SN nie będzie miał z niego pociechy przy szukaniu skrzynek.
Moduł o charaktrerystyce pieszej, potrzebnej do geocachingu, najczęściej zawiera w instrukcji informację "for pedestrian usage".
O ile oczywiście instrukcja cokolwiek na temat charakterystyki modułu GPS zawiera. Jeżeli jest wyposażony wyłącznie w ładowarkę samochodową, z dużym prawdopodobieństwem ma również taką charakterystykę, choć to nie jest regułą.
Reasumując. moduł trzeba sprawdzić i jeżeli nie spełnia wymagań wymienić, zamiast się niepotrzebnie z nim katować.
Pozdrawiam,
Ranger

: piątek 30 stycznia 2009, 19:18
autor: Calineczka
Panowie, wielkie dzięki!
No cóż, wygląda na to że to wina modułu. Mam nokiowy LD 3W:
http://www.nokia.pl/produkty/akcesoria/ ... -i-funkcje

Kod: Zaznacz cały

Specyfikacja techniczna:

    * układ SiRF Star III
    * wymiary 78.4 x 45.5 x 16.5 mm
    * waga 65 gram (wraz z baterią)
    * kolor czarno-szary
    * zasilanie: bateria BL-5C Li-Ion
    * czas pracy ok. 15 godzin
    * czas czuwania do 7 dni
    * zasięg działania między urządzeniami Bluetooth: do 10 metrów
    * odbiornik GPS: 20 kanałów równoległych
    * antena GPS wewnętrzna
    * dokładność: standard ~~5-10 metrów, maksimum 25m (zachmurzenie 5%)
    * częstotliwość odświeżania: 1 sekunda
    * czas pomiaru pierwszej pozycji: ok 45s (zimny start), 2 s (gorący start)
    * format pozycji WGS84
    * temp pracy -10'C do 40'C
    * interfejs: Specyfikacja Bluetooth 2.0 (Enhanced Data Rate), port transmisji szeregowej, NMEA 0183 v 3.01 (z opatentowaną formułą rozszerzeń) 
i niby odświeża pozycję co 1s....i gdy ostatnio chodziłem z TrekBuddy w telefonie to potrafił co chwilka pokazywac inne współrzędne na kompasie geocachingowym...ale miał i chwile zwiech.
Nie zauważyłem, by można się z nim w jakikolwiek sposób połaczyć w celach zmian parametrów, ale jeśli to możliwe to prosze o info. Rozumiem, że wg. wskazówek ma pomóc programik odpalany na PDA?
W aucie sprawował się świetnie...czy czas na wymianę? Czy modułu o charakterystyce pieszej bedę mógł używać równiez w samochodzie?

p.s. naprawdę miło przebywać wśród tylu ludzi chętnych do pomocy :D

: piątek 30 stycznia 2009, 19:40
autor: Ranger
Po wyłączeniu SN LD-3W to niezły moduł pieszy, bez paniki.
Jeżeli chcesz to zrobić prosto, to lepiej programikiem z PDA, te najczęściej mają proste funkcje typu włącz/wyłącz SN.
Programy komputerowe PC, typu SirfDemo, są znacznie bardziej skomplikowane w obsłudze i łatwo o pomyłkę.
Moduł pieszy będzie pokazywał zmiany prędkości czy kursu na postoju, ale to w samochodzie jakoś specjalnie ne przeszkadza.