mapa v4 - co, jak, dlaczego...

Wszystko co może pomóc w rozwoju serwisu opencaching.pl, sugestie, pomysły, także zauważone błędy

Moderator: Moderatorzy

kojoty
Rada Techniczna
Posty: 334
Rejestracja: środa 26 listopada 2014, 14:14
Podziękował;: 14 razy
Otrzymał podziękowań: 202 razy

mapa v4 - co, jak, dlaczego...

Post autor: kojoty »

Cześć!

ten wątek ma służyć zebraniu ewentualnych pomysłów na ulepszenie głównej mapy keszy w naszym serwisie, ale najpierw pewne uzasadnienia

Dlaczego musimy na szybko zrobić nową mapę?
Nie każdy może wie, ale właśnie "wybuchł" nam mały granat w rekach w postaci niespodziewanej zmiany zasad na jakich działa Google Maps API, a więc silnik java-script na którym bazują wszystkie dostępna w naszym serwisie mapy dynamiczne (czyli te gdzie można zoomować, scrolować i nakładać filtry etc.).

Otóż Google (z którego całkiem dobrego API korzystamy od "zawsze" - stara mapav2 też używała tego samego API) postanowiło - upraszczając nieco - zamienić limit dzienny darmowych wyświetleń api (w którym OCPL jakoś się mieściło) na miesięczny - czyli tak dla waszego obrazka - w praktyce dla OCPL obecnie to oznacza podwyżkę z 0$/rok -> ~3k$/rok (czyli do poziomu absolutnie nieakceptowalnego) - kto chce szczegółów niech sobie poczyta - ta zmiana dotknie tysięcy serwisów wiec są wątki na ten temat w różnych miejscach.

W związku z tym musimy w trybie ekspresowym porzucić Google API i przejść na inny framework, który będzie dla nas dostępny za darmo, co też planujemy zrobić.

Google ogłosił wprowadzenie zmian na dzień 11.06.2018 - a więc dał nam na dostosowanie się miesiąc z okładem.

Jak to będzie z nową mapą?

W naszym serwisie map dynamicznych jest kilka - oprócz tej głównej jest także mapa w "moich trasach", "mojej okolicy", geościezkach, "mapy logów" i inne - one też muszą być zmienione, ale najwyższym priorytetem jest ta główna mapa.

Ponieważ czas nas goni priorytetem będzie na pewno przeniesienie funkcjonalności z mapy obecnej na nowy silnik mapowy, ale może przy okazji pojawią się jakieś pomysły, które uda się (teraz lub kiedyś) uwzględnić.

Pomysły, które już padły?

- Kilka "starych idei" już jest - ich lista poniżej zamieniona w issue na githubie (https://github.com/opencaching/opencach ... ponent_Map) ale może ktoś ma jakieś rewolucyjne idee co dorzucić do "nowej mapy"

- Na pewno stałym motywem w ogóle jest "ujednolicenie map" - tak by wszystkie mapy w serwisie miały podobną funkcjonalność.
Za ten post autor kojoty otrzymał podziękowania (total 3):
JAsiek.nonamedkrcr

Awatar użytkownika
Moris299
Bywalec
Posty: 60
Rejestracja: poniedziałek 30 grudnia 2013, 20:54
Podziękował;: 4 razy
Otrzymał podziękowań: 25 razy

Re: mapa v4 - co, jak, dlaczego...

Post autor: Moris299 »

Ja kiedyś korzystałem z Leaflet. Framework jest darmowy i z otwartym kodem, w pełni edytowalny jeśli chodzi o wygląd i funkcjonalność oraz wieloma rozszerzeniami od społeczności ale trzeba mieć serwer map (lub skorzystać z zewnętrznych serwerów, ja korzystałem z mapbox.com).
Ale nie mam pojęcia czy to się spisze na tak dużą skalę, gdzie trzeba będzie wyświetlić x tysięcy skrzynek :/
Obrazek Obrazek

parlando
Forumator
Posty: 885
Rejestracja: poniedziałek 13 maja 2013, 20:57
Podziękował;: 340 razy
Otrzymał podziękowań: 182 razy

Re: mapa v4 - co, jak, dlaczego...

Post autor: parlando »

Na mapie v3 brakowało informacji o ocenie skrzynki (średniej), dlatego jeszcze co jakiś czas zaglądam na mapę v2.
Fajnie by było, gdyby oceny pojawiły się na mapie v4, albo po prostu na stronach skrzynek.

Nie wiem czy dobrze zrozumiałem, że mapy googla znikną z OC zupełnie? Jeśli tak, to czy jest jakaś alternatywa, która nie stawia takich barier jak google? Bing?

kojoty
Rada Techniczna
Posty: 334
Rejestracja: środa 26 listopada 2014, 14:14
Podziękował;: 14 razy
Otrzymał podziękowań: 202 razy

Re: mapa v4 - co, jak, dlaczego...

Post autor: kojoty »

parlando pisze:
poniedziałek 07 maja 2018, 22:45
Nie wiem czy dobrze zrozumiałem, że mapy googla znikną z OC zupełnie? Jeśli tak, to czy jest jakaś alternatywa, która nie stawia takich barier jak google? Bing?
Dla pełnej jasności:
warto rozróżniać dwie sprawy:
- silnik map (czyli skrypty, które wykonują operacje na mapach typu przybliżanie, przesówanie mapy itd.
- i same mapy - czyli kafelki przedstawiające drogi, lasy i pola pochodzące od różnych dostawców np. z google-a, OSM albo geoportalu

Mówię przede wszystkim o zmianie silnika - Google Maps API - musimy odejść od tego silnika mapowego, tak żeby przypadkiem Google pewnego dnia nie zablokowało nas całkowicie - brak silnika oznacza, ze nie mamy mapy (żadnej - w ogóle - ani topo, ani osm, ani innych.

Takich silników jest najmniej kilkanaście (jakie gdzieś tam widziałem), ale najciekawsze wydają się obecnie https://openlayers.org/ i https://leafletjs.com/ - i nad tym wyborem sobie tu po cichu deliberujemy (w RT). Obydwa są open-source, obydwa darmowe więc nie zależymy z nimi wprost od nikogo.

Teraz to jakie mapy będziemy obsługiwać to już zupełnie inna sprawa - pewnie te same, a google - zobaczymy - może i to jakoś się tam zintegruje i jeśli się da będziemy na nich pokazywać kesze - ale wtedy jeśli google nas zbanuje po prostu będzie jedna mapa mniej - inne mapy będą działać.
Za ten post autor kojoty otrzymał podziękowania (total 3):
parlandononamedstasiekm

areckis
Wyjadacz
Posty: 225
Rejestracja: piątek 14 sierpnia 2015, 12:40
Podziękował;: 45 razy
Otrzymał podziękowań: 45 razy

Re: mapa v4 - co, jak, dlaczego...

Post autor: areckis »

Mapy googla są fajne, bo są wygodne. Pewnie większość się przyzwyczaiła do nich. Można sobie w każdej chwili postawić ludzika i przejść na SV, żeby coś tam zobaczyć.
Ale jeśli zniknie nam silnik googla, to moim zdaniem nie ma co się zastanawiać nad ich mapami, które nie są idealne, delikatnie mówiąc. A GC (przynajmniej w wersji free) również nie umożliwia wyświetlania tych map.
Ale jak się da, to czemu nie, zawsze to dodatkowa porcja informacji o terenie. ;)

Awatar użytkownika
deg
Rada Techniczna
Posty: 1093
Rejestracja: sobota 07 grudnia 2013, 04:31
Podziękował;: 220 razy
Otrzymał podziękowań: 492 razy

Re: mapa v4 - co, jak, dlaczego...

Post autor: deg »

Mam wrażenie, że chyba nie zrozumieliście dlaczego został założony ten wątek. Poradzimy sobie z wyborem silnika, jeśli tylko to możliwe - będą dostępne mapy Google.

To co najważniejsze - jest okazja do napisania map od nowa. Czasami ktoś pytał, czy da się rozbudować funkcjonalność map o X i... zwykle otrzymywał odpowiedź odmowną. Teraz jest szansa zrobienia resetu i wyeliminowania ograniczeń mapy v3.

Ten wątek powinien być swego rodzaju "listą życzeń" - czego nie oferują obecne mapy, a byłoby przydatne. Dorzucam więc moją propozycję:
  1. Nowe mapy powinny pokazywać własne skrzynki nieopublikowane i powinna być możliwość filtrowania ich wyświetlania.
  2. Do zastanowienia - na mapach fajnie byłoby zobaczyć nie tylko nieopublikowane skrzynki własne, ale i nieopublikowane skrzynki należące do ścieżek, które współzakładam z innymi osobami - wtedy tworzenie i weryfikacja geoszkiców byłoby łatwiejsze.
  3. Brakuje możliwości pobierania GPXa ze skrzynek widocznych na mapie.
"Kto ma rację dzień wcześniej od innych, ten przez dobę uchodzi za idiotę" Antoni de Rivarol
Obrazek

sajmon
Wyjadacz
Posty: 356
Rejestracja: czwartek 17 października 2013, 10:39
Podziękował;: 78 razy
Otrzymał podziękowań: 186 razy

Re: mapa v4 - co, jak, dlaczego...

Post autor: sajmon »

Miałem pytać, czy to wątek z życzeniami, ale Deg już wyjaśnił :)
Więc ode mnie:
- jak najbardziej propozycja 1 od Dega. Przydatne przy geoszkicach, można też wtedy zweryfikować przy zakładaniu, czy nie ma grubego babola ze współrzędnymi.
- jakiekolwiek narzędzia do pomiaru dostępne w c-geo i locusie: pomiar odległości (bolduję, bo pytałem o to jakieś 5 lat temu :) ), rysowanie okręgu o zadanym promieniu.
- możliwość wyświetlania kesza na zmodyfikowanych współrzędnych (co ułatwi np planowanie trasy).
- ocena kesza z propozycji parlando. Plus w materii wyświetlania ocen fajnie byłoby widzieć oceny (liczbowe i ewentualnie opisowe) w zakładce z moimi keszami.
Jak mi coś się przypomni, to napiszę :)

parlando
Forumator
Posty: 885
Rejestracja: poniedziałek 13 maja 2013, 20:57
Podziękował;: 340 razy
Otrzymał podziękowań: 182 razy

Re: mapa v4 - co, jak, dlaczego...

Post autor: parlando »

Czasami chciałbym zobaczyć tylko własne skrzynki i obecnie trzeba to robić przez wyszukiwarkę.
Fajnie by było gdyby w Moich trasach wróciła pełna funkcjonalność.
W ogóle menu Mapa można by zastąpić przez Mapy i tam na zakładkach mogły by być zgromadzone mapy dostępne na OC (mapa skrzynek, geościeżek, przewodników, logów, moje trasy, obserwowane).

A, jeszcze może przydałyby się dodatkowe filtry, np. wyświetlanie skrzynek tygodnia.

rapotek
Wyjadacz
Posty: 212
Rejestracja: piątek 26 lutego 2016, 11:54
Podziękował;: 113 razy
Otrzymał podziękowań: 90 razy

Re: mapa v4 - co, jak, dlaczego...

Post autor: rapotek »

sajmon pisze:
wtorek 08 maja 2018, 08:51
możliwość wyświetlania kesza na zmodyfikowanych współrzędnych (co ułatwi np planowanie trasy).
Popieram w całej okazałości. Na GC to już funkcjonuje od pewnego czasu, tzn. na mapie kesze wyświetlają się nie w oryginalnych, a w zmodyfikowanych współrzędnych, przy czym jeżeli współrzędne zostały zmodyfikowane, to jest inna ikona dla kesza. Dla kogoś, kto ma np. rozwiązane kilkadziesiąt quizów w okolicy i planuje wyprawę jest to rewelacyjna sprawa!

areckis
Wyjadacz
Posty: 225
Rejestracja: piątek 14 sierpnia 2015, 12:40
Podziękował;: 45 razy
Otrzymał podziękowań: 45 razy

Re: mapa v4 - co, jak, dlaczego...

Post autor: areckis »

To może:
- możliwość obejrzenia obserwowanych skrzynek
- info o ilości wyświetlanych keszy
- jeżeli ten sam problem występuje również w OC.xx, to może za jednym zamachem dołożyć funkcjonalność pokazującą "obce" kesze; nie chodzi o pełną integrację - wiadomo z innych tematów dlaczego, a jedynie ich wyświetlanie na mapie (inna ikonka, żeby było wiadomo, że link skieruje do zewnętrznego portalu)
- filtry po typach skrzynek np.: niebezpieczna, letterbox...
- routing
- wyszukiwarka na mapie działa również na OP i nazwy keszy (przy kilku skacze do najbliższego z info o innych lokalizacjach)
- linijka z pomiarem odległości i azymutu

Awatar użytkownika
Moris299
Bywalec
Posty: 60
Rejestracja: poniedziałek 30 grudnia 2013, 20:54
Podziękował;: 4 razy
Otrzymał podziękowań: 25 razy

Re: mapa v4 - co, jak, dlaczego...

Post autor: Moris299 »

Fajnie by było gdyby w opcjach zamiast "Ukryj skrzynki typu" było "pokaż skrzynki..." i wtedy jak ktoś by chciał zobaczyc tylko swoje to klkika "własne". Jak ktoś chce zobaczyć tylko tradycyjne i multi to klika te dwa pola. Obecnie działa to na odwrót i jest nieintuicyjne i ma pewne ograniczenia :)
Za ten post autor Moris299 otrzymał podziękowanie:
Rob
Obrazek Obrazek

Awatar użytkownika
Pawel brasia
Centrum Decyzyjne Opencaching
Posty: 1784
Rejestracja: sobota 23 sierpnia 2008, 19:06
Podziękował;: 240 razy
Otrzymał podziękowań: 293 razy

Re: mapa v4 - co, jak, dlaczego...

Post autor: Pawel brasia »

Lista życzeń:
Wyświetlanie nieopublikowanych skrzynek własnych
Wyświetlanie nieopublikowanych skrzynek weryfikowanych (funkcja dostępna dla COG i Przewodników)
Zmienione kordy skrzynek (quizów) - tak to działa np. w Locusie
Filtry intuicyjne (jak wyżej pisze Moris299)
Pomiar odległości jak np. na geoportalu
Licznik wyświetlonych na mapie keszy (było w mapieV2)
Możliwość zrzutu gpx i gpx+foto wyświetlonych keszy
Dodana siatka jak na mapie UMP (http://mapa.ump.waw.pl/ump-www/)
Dodane mapy:
Topo z geoportalu - to co teraz nazywa się topo to jest raster
Kataster z geoportalu
Messtischblatt (zamki.pl)
...
Ale najważniejsze żeby była jakakolwiek mapa :)
Za ten post autor Pawel brasia otrzymał podziękowania (total 2):
Elvis7Rob
ObrazekObrazekObrazekObrazek ObrazekObrazek

Azymut
Stały bywalec
Posty: 125
Rejestracja: środa 16 września 2015, 23:10
Podziękował;: 42 razy
Otrzymał podziękowań: 104 razy

Re: mapa v4 - co, jak, dlaczego...

Post autor: Azymut »

Kiedyś już chyba była o tym mowa:
- Dla łatwiejszego planowania tras, wyświetlanie w nieco inny sposób skrzynek ścieżkowych (plus podobne wyświetlanie w Garminie skrzynek ściągniętych w pliku gpx)
- Jeśli da się to załatwić przy okazji: możliwość zassania z mapy do pliku gpx większej ilości skrzynek niż dotychczasowe 50, które jest bardzo dużym ograniczeniem.
Za ten post autor Azymut otrzymał podziękowanie:
Elvis7

kojoty
Rada Techniczna
Posty: 334
Rejestracja: środa 26 listopada 2014, 14:14
Podziękował;: 14 razy
Otrzymał podziękowań: 202 razy

Re: mapa v4 - co, jak, dlaczego...

Post autor: kojoty »

Dobra, trochę sie tego nazbierało - dzięki koledzy.
Niektóre rzeczy są do zrobienia, niektóre wymagają głębszych zmian - spróbuję się odnieść kolejno - nie wiem jak to zrobić na forum - może będę cytował.
parlando pisze:
poniedziałek 07 maja 2018, 22:45
Na mapie v3 brakowało informacji o ocenie skrzynki (średniej), dlatego jeszcze co jakiś czas zaglądam na mapę v2.
Fajnie by było, gdyby oceny pojawiły się na mapie v4, albo po prostu na stronach skrzynek.
Parlando, jak to widzisz - to by miała być spec. ikonka czy że co - obecnie (mapav3) ma gwiazdki i buźki (dla oceny znakomita) co byś dokładnie tu widział?

kojoty
Rada Techniczna
Posty: 334
Rejestracja: środa 26 listopada 2014, 14:14
Podziękował;: 14 razy
Otrzymał podziękowań: 202 razy

Re: mapa v4 - co, jak, dlaczego...

Post autor: kojoty »

areckis pisze:
wtorek 08 maja 2018, 07:39
Mapy googla są fajne, bo są wygodne. Pewnie większość się przyzwyczaiła do nich. Można sobie w każdej chwili postawić ludzika i przejść na SV, żeby coś tam zobaczyć.
Ale jeśli zniknie nam silnik googla, to moim zdaniem nie ma co się zastanawiać nad ich mapami, które nie są idealne, delikatnie mówiąc. A GC (przynajmniej w wersji free) również nie umożliwia wyświetlania tych map.
Ale jak się da, to czemu nie, zawsze to dodatkowa porcja informacji o terenie. ;)
jeśli się "da" to mapy google i SV zostaną - ale czy się da i jak to będzie wyglądać dowiemy się w czerwcu - Google obiecuje, że tym którzy nie zaczną płacić (a my raczej nie zaczniemy) będzie serwował mapę ze znakami wodnymi i w niskiej rozdzielczości - jaka będzie praktyka - dowiemy się w czerwcu.

Dodatkowo mapy google nie można ładować do innych silników mapowych (zakaz prawny) więc ich integracja wymaga sporo "kombinacji" - ale można to zrobić bez złamania licencji użytkowania - więc - zobaczymy.

ODPOWIEDZ