Tutorial: Jak zrobić ze skrzynek kontur na mapie

Zaczynasz zabawę, tu znajdziesz pożyteczne informacje. Tu również możesz się przywitać...

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
Pawel brasia
Forumator
Posty: 1849
Rejestracja: sobota 23 sierpnia 2008, 19:06
Podziękował;: 39 razy
Otrzymał podziękowań: 77 razy

Tutorial: Jak zrobić ze skrzynek kontur na mapie

Post autor: Pawel brasia »

Otrzymuję zapytania jak ułożyć kesze w terenie tak, aby tworzyły jakiś napis czy też symbol. Tworząc napis WLKP tej! Korzystałem z oprogramowania znanego dość wąskiej grupie inżynierów i dla zwykłego użytkownika dość trudnego w obsłudze. Dlatego postanowiłem stworzyć tutorial jak to zrobić bez komputera. Oczywiście komputer jest pomocny, ale można się bez niego obyć. Poniżej krótki tutorial jak to zrobić, bez wgłębiania się w teorię i konkretne programy).

1. Najpierw pomyślcie ile keszy chcecie założyć i jaki kształt otrzymać. Im bardziej skomplikowany kształt tym więcej keszy musi być, aby kształt był rozpoznawalny.
Kształt opracujcie najlepiej na kartce papieru w kratkę, gdyż łatwiej wtedy łatwo go powiększyć do dowolnej skali.
Obrazek
Dla przykładu zrobiłem trójkąt równoboczny (bo kształt łatwy i rozpoznawalny)

2. Następnie kształt powiększamy na kartce w kratkę, zaznaczając na kartce punkty.
Obrazek

3. Przenosimy zaznaczone punkty na kalkę techniczną (profesjonalnie) ewentualnie papier śniadaniowy (łatwiej dostępny). Warto te punkty ponumerować, bez tego łatwo się pogubić.

4. Aby nanieść kształt na mapę, potrzebujemy.... tak, mapę. Można posłużyć się mapą, która jest wyposażona we współrzędne GPS (taka siatka z opisami z boku w stopniach, minutach, sekundach). Jeśli nie macie mapy terenu, o który Wam chodzi, można posłużyć się komputerem. Wchodzimy na stronę: http://mapa.ump.waw.pl/ump-www/ , wyszukujemy okolicę, gdzie chcemy założyć skrzynki. Przedtem należy sprawdzić, na mapie opencaching.pl czy w tej okolicy nie ma założonych innych skrzynek, które nawet jeśli zachowamy odległości mogą „zepsuć” kontur.
Na stronie mapy ump należy rozwinąć menu z prawej strony u góry i w sekcji „Overlays” zaznaczyć „siatka”
Obrazek

5. Do mapy papierowej lub ekranu przykładamy kalkę (lub papier śniadaniowy) z zaznaczonymi punktami. Warto kartkę przykleić tymczasowo np. taśmą malarską, aby się nie przesuwała.
Obrazek

6. Teraz pozostaje odczytać współrzędne punktów.
Obrazek
Jeśli wypadają na przecięciach siatki sprawa jest prosta, inne miejsca trzeba aproksymować np. za pomocą linijki. Przykładamy linijkę i mierzymy odległości siatki (są one inne w poziomie i pionie).
Obrazek
Obrazek
U mnie 30” w poziomie odpowiada 24 mm a 30” w pionie 39 mm, a więc z proporcji:
dla poziomu: 1/24 = x/30 czyli 1 mm = 30/24 =1,25”
dla pionu: 1/39 = x/30 czyli 1 mm = 30/39 = ~0,77”

7. Są dwie metody odczytu: odczytać bezpośrednio z kartki przyłożonej do mapy lub przerysować siatkę i odczytać współrzędne. Posłużyłem się tą drugą metodą. Współrzędne wyszły:
punkt 1: N52 32'30” E17 07'30”
punkt 2: N52 32'30” E17 08' +16 mm = E17 08' +16*1,25” = E17 08'20”
itd...
punkt 9: N52 32' 30”+34 mm= N52 32' 30”+34*0,77”= N52 32'56,2”
E17 07' 30”+21mm = E17 07' 30”+21*1,25”= E17 0,7' 56,25”
Obrazek

8. Współrzędne mamy podane w stopniach, minutach i sekundach. Formatem obowiązującym na opencaching są stopnie i minuty, więc musimy je przeliczyć. W jednej minucie jest 60 sekund i znów z proporcji:
punkt 1: N52 32'30” = N52 32+30/60' = N52 32'30,5” E 17 07'30,5'

punkt 9: N52 32'+56,2/60= N52 32,937' E17 07'+30,5/60 = E 17 07,508'

9. Teraz znając wszystkie miejsca można założyć kesze i ogłosić światu nową geościeżkę ;)

Oczywiście wiele rzeczy można łatwiej zrobić używając komputera, choćby obliczenia w dowolnym arkuszu kalkulacyjnym, ale miało być bez komputera ;)
Za ten post autor Pawel brasia otrzymał podziękowania (total 5):
r00t7muitnelisorililiumDoc_with_the_dog
ObrazekObrazekObrazekObrazek ObrazekObrazek
Awatar użytkownika
Dezerter
Wyjadacz
Posty: 274
Rejestracja: środa 11 września 2013, 08:58
Podziękował;: 8 razy
Otrzymał podziękowań: 10 razy

Re: Tutorial: Jak zrobić ze skrzynek kontur na mapie

Post autor: Dezerter »

Chciałbym dorzucić kamyczek do tematu. Teoretycznie Twój tutorial nie wymaga komputera ale jest przez to dość pracochłonny, szczególnie gdy liczba keszy przekroczy "kilkadziesiąt" sztuk. Ostatecznie komputer i tak jest potrzebny bo zakładam, że większość osób która ma do niego dostęp, nie ma dostępu do map papierowych pożądanego terenu.
Zatem ja, mimo wszystko proponuję wykorzystanie sprzętu – praca lekka, łatwa i przyjemna. I choć inżynierskie oprogramowanie znam (się zjadło kilka zębów na ArcGIS) to projektując Gryfa skorzystałem z oprogramowania...dostępnego dla wszystkich, za darmo.
Co potrzeba?
a) program graficzny, który potrafi wypluć plik "bez tła", np. PNG
b) Googlearth (GE)

Po kolei. Jeżeli ktoś potrafi narysować w programie graficznym kształt geościeżki, tu kończy się praca z programem "a)" – mamy plik PNG. Jeżeli nie potrafi, rysuje kształt na kartce, skanuje i wektoryzuje. Jeżeli nie potrafi wektoryzować szuka kogoś na klatce/ulicy, kto to potrafi – zapewniam, ze każdy ma kogoś takiego w promieniu kilometra ;) A sama "nauka" wektoryzacji trwa nie więcej niż 15-30 minut. Dodam, że programy graficzne o takiej funkcjonalności (wektoryzacja, PNG) są dostępne nawet on-line! (lub zawsze można zainstalować wersję trial Corela itp. programów – nauka na podstawie video-samouczków jak wyżej).
Teoretycznie nie trzeba nawet wektoryzować tego kształtu. Można zapisać skan jako zwykły plik JPG. Ten będzie zawierał oprócz kształtu - tło. Jednak nie polecam tego rozwiązania (o tym niżej).

Mamy plik PNG, więc włączamy GE i szukamy terenu "pod geościeżkę". Jest? Więc używając opcji Dodaj -> Obraz nad powierzchnią, w okienku wskazujemy lokalizacje naszego pliku PNG.

Obrazek
Obrazek

Teraz za pomocą kontrolek (te zielone) możemy jeszcze kształt skalować, przesuwać, obracać. Jest to wygodne ponieważ możemy "dopasować" kształt do okolicy. Po pierwsze rysując kształt w programie graficznym nie wskazaliśmy jak rozległy terenowo będzie projekt. Po drugie przesuwając lub obracając kształt mogę ominąć łąki, jeziora, itd. Za pomocą suwaka "przezroczystość" sprawiamy, że kształt jest transparenty i widać co jest pod nim*. Teraz nie pozostaje nic innego jak umieszczać "kesze" na konturze.

Obrazek

*) Jeżeli zamiast pliku PNG zrobimy JPG otrzymamy obrys z tłem. W GE będzie można uzyskać przezroczystość ale praca z takim typem jest mniej przyjemna (patrz grafika).
Obrazek

Jeszcze w domu można po odpowiednim zbliżeniu uniknąć sytuacji, że postawimy kesza komuś na środku salonu, na jeziorze, na autostradzie czy w młodniku (tu zwykle niezbędna jest wizyta w terenie). Nie ma potrzeby przeliczania formatu stopni bo GE robi to za nas - jak ktoś się uprze nawet na UTM. Listę punktów wydajemy zakładającym skrzynki, żeby wpisali sobie w GPSa. Jeżeli punktów jest kilkadziesiąt zawsze można pokombinować z eksportem listy do pliku KML i dalej zaimportować do GPSa (ja nie musiałem, nie mam GPSa, ale pewnie kiedyś i nad tym popracuję).
Co więcej, zakładający mogą sobie taką mapę z kształtem wydrukować i z takim "podglądem" w terenie, ewentualne przesunięcie kesza realizować "po obrysie". Wiem, ze wygodniej byłoby wrzucić kształt na urządzenie (GPS, aplikacja na telefon) – nad tym również kiedyś popracuję ;)
Jakie są zalety rozwiązania:
1. Darmowe
2. Nie wymaga "tajemnej" wiedzy tajemnej
3. Dokładne - linijka służy do drapania się po plecach ;)
4. Po weryfikacji punktu w terenie i ewentualnym jego przesunięciu wbijamy nowe kordy do GE i patrzymy czy mocno odbiegają od kształtu (przesunięcie po konturze czy np. prostopadle do niego).
5. Jeżeli chcemy założyć np. skrzynkę nietypową "na azymut", GE policzy nam odległość i azymut (narzędzie "miarka")
6. Przenośny – po stworzeniu obrysu, wstawieniu punktów i zapisaniu pliku KML (w GE) można przesłać go (plus kontur PNG) do zakładających – a oni otwierają go na własnym komputerze (oczywiście potrzebny GE). W ten sposób można udostępnić komuś cały projekt lub wybrane jego fragmenty.
7. Do GE można "wciągnąć" ikonki skrzynek z OC (w tym quizy, multaki itd.) - wtedy projekt wygląda jak prawdziwy ;)
8. Do GE można wprowadzić inne punkty. Skrzynki spoza projektu ale również finały projektowych quizów, multaków i keszy nietypowych. Wtedy widać czy np. finał Quizu jednego usera nie "włazi" na kesza tradycyjnego innego zakładającego. Będzie to miało znaczenie przy "gęsto zakeszowanych" konturach.
9. Teoretycznie, można wprowadzić do GE również inne warstwy, np. parki narodowe, ścisłe rezerwaty, itd. i ominąć w ten sposób tereny "niezalecane".

Dla tych którzy lubią się katować, do listy programów dorzuciłbym jeszcze - tak jak mówisz - arkusz kalkulacyjny. Ja wykorzystuję go by policzyć (hurtowo) odległości pomiędzy keszami, azymuty, długość "ścieżki", czy powierzchnię projektu (rozciągłość południkowo-równoleżnikową), itp. itd. W necie można znaleźć kilka przydatnych funkcji VBA (wyznaczanie odległości pomiędzy A i B po loksodrmie, ortodromie, itd.) Dla tych, którzy nie chcą poświęcać czasu na arkusz, zawsze jest możliwość skorzystania z dostępnych w sieci konwerterów (stopnie) i kalkulatorów (odległości, azymuty).
Może kiedyś gdy (jeśli) przyzwyczaję się do nowych map od Google, opracuję całkowicie przenośny system wytyczania kształtów, możliwy do udostępniania założycielom geościeżki.

Bodaj rok temu po stworzeniu i zapisaniu mapy na stronie (maps.google.com), można było ją sobie otworzyć np. w telefonie, udostępniać itd. Niestety po którejś tam aktualizacji softu (mapy na Androida) nie ma teraz takiej możliwości. Być może po odpowiedniej dawce krytyki w stosunku do Googla, gamonie przywrócą tą funkcjonalność;)
Mam nadzieję, że przynajmniej część osób niewtajemniczonych skorzysta z mojej propozycji i chociaż przetestuje rozwiązanie – to bardzo proste. Dla nich załączam przykładowy plik do wrzucenia w GE TU ;)
Pozdrawiam
Marcin

EDIT: literówki, interpunkcja, lista zalet...
EDIT2: lista zalet się wydłuża...powoli powstaje z tego jakiś kombajn do GS ;)
EDIT3: obrazki...
Ostatnio zmieniony czwartek 18 czerwca 2015, 08:38 przez Dezerter, łącznie zmieniany 2 razy.
Za ten post autor Dezerter otrzymał podziękowania (total 9):
muitnelisgot100KTHMDoc_with_the_dogRobr00t7art_noisePawel brasiamaks1823
Bełkot ronji jest bardzo wymowny.
Może zmienisz gatki? Jakby coś uciskało... :idea:
Awatar użytkownika
Pawel brasia
Forumator
Posty: 1849
Rejestracja: sobota 23 sierpnia 2008, 19:06
Podziękował;: 39 razy
Otrzymał podziękowań: 77 razy

Re: Tutorial: Jak zrobić ze skrzynek kontur na mapie

Post autor: Pawel brasia »

Dzięki za pokazanie innego spojrzenia na temat. Mój tutek miał pokazać samą ideę, wybór ewentualnego programu pozostawiając użytkownikowi.
ObrazekObrazekObrazekObrazek ObrazekObrazek
ODPOWIEDZ