Automapa i geocaching -Co z dokładnością mojej nawigacji???

Wszystkie narzędzia, wtyczki, programy itp. pomocne przy znajdowaniu skrzynek i dbaniu o lasy...

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
Voit
Forumator
Posty: 1161
Rejestracja: poniedziałek 03 marca 2008, 09:26
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Voit » wtorek 06 maja 2008, 23:58

Bas pisze: (...)
@Voit: roznica 40km wynikla chyba z blednego podania danych...
(...)
Pewnie masz rację.
Palma zabrałem w ostatniej chwili. Mogłem coś sknocić...
Ale zarówno Magellan, jak i Garmin 72 zgodziły się co do ustalenia miejsca przecięcia 54/18.
Zadziwiająco dokładnie, pomimo różnicy w formacie zapisu współrzędnych i błędu odczytu pozycji.
:lol:
Tu zdjęcia:
..."Im bardziej jej szukam, tym bardziej jej tam nie ma"... trójmiasto, Kępa Redłowska (OP18B6), 29/05/2009 godz 22.30

Awatar użytkownika
Bas
Forumator
Posty: 3849
Rejestracja: środa 20 lutego 2008, 14:10

Post autor: Bas » środa 07 maja 2008, 00:05

taak, przygladalem sie tej skrzynce kiedys (na www).
Lubie przeciecia ;)

Awatar użytkownika
Bas
Forumator
Posty: 3849
Rejestracja: środa 20 lutego 2008, 14:10

Post autor: Bas » środa 07 maja 2008, 08:51

Taki szybki test:
wpiszcie (kto ma mozliwosc) w AutoMapie punkt o wspolrzednych:
N51 30 00.0 E17 00 00.0

Wpiszcie go tez w MapSource (standardowo pracuje w WGS 84).

Nie ma tu zadnych ulamkow skomplikowanych, potrzeby zaokraglania setnych czesci sekundy, wiec nie powinno byc istotnych odchylen.
Te punkty nie pokrywaja sie, a powinny, gdyby byly w jednym, np. WGS84, ukladzie wspolrzednych.
Nawet jesli ta droga nie jest wyrysowana idealnie, to i tak roznica jest zbyt duza.

zyr
Forumator
Posty: 3247
Rejestracja: środa 20 lutego 2008, 14:10

Post autor: zyr » środa 07 maja 2008, 09:22

Tomek, to dwa różne tematy:
1. czy współrzędne są w tym samym miejscu w przestrzeni
2. czy punkt jest w tym samym miejscu na mapie :)

Ja tam nie spotkałem się z tym, żeby automapa mnie wyprowadziła kawał drogi od kesza, ale: krótko jej używałem (do pierwszej 50-60) i ona się generalnie nie nadaje do prowadzenia do punktu. Za mała dokładność. I to cholerne klejenie do dróg :)

Skłaniałbym się ku błędowi w kalibracji map. Droga wskazana przez Twój punkt jest jakąś gruntową. One nie są specjalnie dokładnie nanoszone na mapy.

Awatar użytkownika
Bas
Forumator
Posty: 3849
Rejestracja: środa 20 lutego 2008, 14:10

Post autor: Bas » środa 07 maja 2008, 10:02

Taaak, moze i tak.
Jak jednak wytlumaczyc fakt, ze wpisanie tych samych wspolrzednych w AM i w MS daje ROZNE wyniki, a prawidlowa konwersja miedzy ukladami daje TE SAME wyniki na TYCH samych mapach?

Bo chyba wariant bledow kalibracji i niedokladnego nanoszenia obiektow na mapie mozna w tej sytuacji odrzucic?

Patrzylem na duze skrzyzowania w Lodzi, nowe, na roznych mapach. Sa oczywiscie odchylenia do 2-3 metrow, ale takie sa pomijalne. Rozrzut o ktorym TU mowimy jest DUZO wiekszy...

Prawidlowa konwersja daje wynik ZGODNY, a jesli wpiszemy z reki, to zrzucamy wine na... BLEDY w mapie?? Na TEJ SAMEJ mapie?
Czasami wynik jest zgodny, a czasami zupelnie nie. Jak dla mnie to podwaza wiarygodnosc takiego stwierdzenia...
Ja nie patrze na mape - czasami (kiedys, bo teraz juz mi sie nie chce) sprawdzalem zgodnosc punktow po konwersji w AM i w garminie w porownaniu z terenem - tam, gdzie jest skrzynka. Zawsze byly ZGODNE. Dlatego uwazam, ze nie jest to tylko kwestia banalnego dodawania, czy mnozenia 2 liczb, bo arkusz Excela Zadorskiego jest duzo bardziej skomplikowany.
Tboniasty wyliczyl, ze rozrzut punktow moze siegac 36 metrow wg obecnego skryptu. Ja patrzylem na punkty, ktore konwertowalem sam, wiec nie o ten blad w tym liczeniu chodzi.

Najciekawsze jest to, ze AM nie mowi o ukladzie wspolrzednych na swoim mapach...

Tak w ogole to najlepiej kupic garmina i wtedy wszystko jest OK 8)

Moze rzeczywiscie jest tak, jak mowi Radek, ale spotykalem sie z rozbieznosciami w terenie (nie na mapie), a i w sieci mnostwo ludzi zglaszalo ten problem... Wpisow "wpisalem wspolrzedne do AM i pokazuje zupelnie inny, oddalony punkt" jest naprawde duzo. Mysle, ze dla kilku metrow ludzie nie robiliby rabanu. W koncu malo komu zalezy na dokladnosci.
Stad moje watpliwosci...
Ostatnio zmieniony środa 07 maja 2008, 10:24 przez Bas, łącznie zmieniany 1 raz.

zyr
Forumator
Posty: 3247
Rejestracja: środa 20 lutego 2008, 14:10

Post autor: zyr » środa 07 maja 2008, 10:24

No to nie wiem :)

Sposób przeliczania minut na części dziesiętne jest banalny. Nie wiem skąd mogą sie brać błędy. W którymś z miejsc jest jakiś błąd w rachunkach.

Awatar użytkownika
Bas
Forumator
Posty: 3849
Rejestracja: środa 20 lutego 2008, 14:10

Post autor: Bas » środa 07 maja 2008, 10:36

ZYR pisze:W którymś z miejsc jest jakiś błąd w rachunkach.
a moze i tak ;)

zyr
Forumator
Posty: 3247
Rejestracja: środa 20 lutego 2008, 14:10

Post autor: zyr » środa 07 maja 2008, 10:44

Z mapami ogólnie jest problem.
Mapy dla nawigacji samochodowych robi się tak:
Trzeba mieć jakiś podkład. Najczęściej jest to zdigitalizowana, lub cyfrowa mapa, w skali dającej pewną czytelność. Mapa, od czasów map papierowych, aż po obecne nigdy nie była tworzona w układzie WGS. Czyli jedynym zachowującym kulistość ziemi. Dawniej układem obowiązującym w Polsce był układ 65 (nie cofając się za daleko w przeszłość, bo nie o to chodzi). Obecnie przechodzimy na układ 1992 i 2000, będącymi układami doskonalszymi - łatwiej - bo wprost możliwe jest przeliczenie do układu WGS. Przy układzie 65 takie proste to nie jest.
Taki podkład musi być dostosowany (skalibrowany) tak, aby informacja z odbiornika GPS (w układzie WGS84) była poprawnie wyświetlona na mapie. Dokładność podnosi się przejeżdżając "wszystkimi" drogami zawartym na mapie rejestrując ślad. Nieco jednak dokładniej niż w przypadku UMP. Bo odbiorniki są dwuczęstotliwościowe. Samochody takich firm łatwo rozpoznać, bo mają sporą antenę na dachu :)
Podsumowując - w samej automapie prawdopodobnie zaszyty jest konwerter z WGS - na jakiś układ płaski - prawdopodobnie 1992. A ponieważ nie da się owinąć mapą globusa, tak, żeby nic nie zostało. Gdzieś te błędy muszą się pojawiać.
wykres zniekształceń dla układu 1992 znajdziecie na stronie:
http://www.geoforum.pl/pages/index.php? ... g_text=133

Nie wiem, i zajmować się badaniem tego problemu nie zamierzam, czy błąd o którym mówimy związany jest z odległością od południka środkowego. Czyli podsumowując - najlepiej mieć odbiornik turystyczny :)
Troszkę przynudziłem, więcej nie będę.

Awatar użytkownika
Bas
Forumator
Posty: 3849
Rejestracja: środa 20 lutego 2008, 14:10

Post autor: Bas » środa 07 maja 2008, 11:01

To jest ciekawe, dzieki :)
Ja tez nie bede tego roztrzasac. Temat ciagnie sie od wakacji 2007 i nikt poza tworcami/przedstawicielami AM nie da PEWNYCH informacji, a oni nie mowia zbyt wiele, a moze i mowia duzo, ale rzeczy nieistotnych (pytalem ostatnio o AM v.5 i dostalem takie odpowiedzi, ze rownie dobrze mogliby nie odpisywac wcale, bo ich wartosc =0).
I tak, i tak: blisko skrzynki dojezdzamy z AM, a do skarbu prowadzi garmin ;)

Kemuel
Nowy na forum
Posty: 9
Rejestracja: wtorek 06 maja 2008, 20:27

Post autor: Kemuel » środa 07 maja 2008, 18:44

Witam Wszystkich
Przede wszystkim dzięki za tak wyczerpujące odpowiedzi , nie myślałem że tak Was to poruszy, ale jeszcze raz dzięki.
Myślę ,że ten temat na pewno przeczyta wielu posiadaczy palmptopów z AutoMapą chcących szukać skrzynek i zostaną oświeceni czemu nie mogli znaleźć skrzynki. Podam przykład jadąc do skrzynki "Zamek Kurzętnik" N 53° 23.744' E 019° 34.595' biorąc dane z innych systemów zamieszczonych w małym okienku i wpisując je w automapę trafiłem do celu, ale na parking na dole przed górą zamkową gdzie do celu było około(ruin) 50m następny przykład :te same dane z innych zamieszczonych współrzędnych skrzynki "Riuny zamku Wąbrzeźno" N 53° 17.002' E 018° 56.311' wpisując do automapy trafiłem przed riuny około 40-60m . Więc jak widać są spore pomyłki bo nie ma możliwości po wprowadzeniu danych DD MM SS z zamieszczonych współrzędnych trafienia dokładnie do celu pomaga jedynie spoiler lub zdjęcia z okolic.
Dzięki przestudiuje jeszcze raz Wasze odpowiedzi i myślę że jakoś sobie poradzę.
Pozdrawiam

Kemuel
Nowy na forum
Posty: 9
Rejestracja: wtorek 06 maja 2008, 20:27

Post autor: Kemuel » środa 07 maja 2008, 19:13

BAS dzięki ale napisałeś :
Jezeli chodzi o AutoMape, to przy kazdej skrzynce mozna pobrac jej dane w pliku uam i wczytac do AutoMapy (v.3-v.5). Mozna wybrac wiekszy obszar poszukiwan i wtedy wszystkie skrzynki beda zgromadzone w pliku/plikach (max. 500 skrzynek w jednym pliku uam). To znacznie ulatwia zycie.
Udanych poszukiwan
czy te punkty UAM do pobrania to są : "wyślij do gps" poprzez Garmina , czy w jakiś inny sposób je się pobiera ?

Awatar użytkownika
ted69
Forumator
Posty: 6197
Rejestracja: środa 20 lutego 2008, 14:10
Lokalizacja: N 53° 07.208' E 23° 05.935'
Kontakt:

Post autor: ted69 » środa 07 maja 2008, 19:23

Kemuel pisze: czy te punkty UAM do pobrania to są : "wyślij do gps" poprzez Garmina , czy w jakiś inny sposób je się pobiera ?
Na OCPL klikasz na Skrzynki, ywpelniasz ktores z pol w zaleznosci of tego jak chcesz szukac - czy skrzynek jakiegos wlasciciela, czy w jakiejs odleglosci od domu itp i pozniej, w prawym dolnym roku ekranu masz do wyboru:
Wykaz z tej strony: GPX LOC KML OV2 OVL TXT WPT UAM
Wykaz od 1 do 403 : GPX LOC KML OV2 OVL TXT WPT UAM
i klikajac na interesujacy Cie format - pobierasz na PC odpowiedni plik.
Obrazek . Obrazek

Kemuel
Nowy na forum
Posty: 9
Rejestracja: wtorek 06 maja 2008, 20:27

Post autor: Kemuel » środa 07 maja 2008, 20:14

aaaaaaaaaa
wielkie dzięki

Awatar użytkownika
Bas
Forumator
Posty: 3849
Rejestracja: środa 20 lutego 2008, 14:10
Podziękował: 14 razy
Otrzymane podziękowania: 58 razy

Post autor: Bas » środa 07 maja 2008, 20:54

Ted byl pierwszy ;)
Użytkownicy, którzy podziękowali autorowi Bas za post:
Kemuel

Awatar użytkownika
ted69
Forumator
Posty: 6197
Rejestracja: środa 20 lutego 2008, 14:10
Lokalizacja: N 53° 07.208' E 23° 05.935'
Kontakt:

Post autor: ted69 » środa 07 maja 2008, 20:55

A tak mi sie przez przypadek udalo :lol:
Obrazek . Obrazek

ODPOWIEDZ