tak jak wspominaliśmy tu i ówdzie, od samego początku wzięliśmy się w CDO za temat uporządkowania kwestii wyborczych. Początkowo chcieliśmy pododawać stosowne zapisy do regulaminu OC, ale szybko okazało się, że dużo wygodniej będzie stworzyć jeden w miarę zwięzły i kompleksowy dokument, który będzie stanowił podstawę przy organizacji kolejnych wyborów.
Projekt kodeksu wyborczego przesłaliśmy COG-owi do konsultacji, gdzieniegdzie proponując alternatywne zapisy niektórych zagadnień. W niektórych kwestiach byliśmy jednomyślni, w innych nieco mniej, ale myślę, że to, co proponujemy niżej, można nazwać wersją wstępnie akceptowalną przez oba organy. Raz jeszcze podziękowania dla COG-u za dyskusję i wszystkie przekazane nam uwagi.
Od razu kilka wyjaśnień, które być może uprzedzą niektóre pytania.
Zaproponowaliśmy docelowo 8-osobowy skład COG-u – liczymy, że w przypadku dzielenia się województwami taka liczba pozwoli na dość równy podział zakresu czynności (na 1 COG-owicza przypadną równo 2 województwa).
Określiliśmy wymagania, które muszą spełniać kandydaci do obu organów. Naszym założeniem było, aby osoba zgłaszająca chęć pracy w COG-u lub w CDO była jednocześnie:
- doświadczonym keszerem (co potwierdzi odpowiednia liczba znalezień)
- aktywnym keszerem (co potwierdzi odpowiednia liczba znalezień w roku poprzedzającym rok wyborów)
- dobrym zakładaczem skrzynek (co potwierdzi odpowiednia liczba otrzymanych rekomendacji)
Dookreśliliśmy, co w przypadku szczególnych sytuacji, które mogą mieć miejsce, np. gdy nie będzie wystarczającej liczby kandydatów albo w przypadku rezygnacji członków COG/CDO z pełnienia funkcji w trakcie kadencji.
Tyle tytułem wstępu. Poniżej wklejam tekst projektu kodeksu wyborczego, zapraszając do dyskusji na temat jego zapisów. Po jej zakończeniu przeanalizujemy w CDO ewentualne uwagi i ogłosimy ostateczną treść dokumentu.
Pozdrawiamy
uhuhu & CDO
------------------------------------------------------------------------------------------------------
KODEKS WYBORCZY
§ 1.
Kodeks reguluje zasady przeprowadzenia wyborów do Centrum Obsługi Geokeszera (COG) oraz do Centrum Decyzyjnego Opencaching (CDO) – organów obsługujących serwis Opencaching (Serwis) i czuwających nad przestrzeganiem jego Regulaminu.
§ 2.
Postanowienia ogólne
1. Kadencja COG i CDO trwa 1 rok.
2. Prawo głosowania przysługuje wyłącznie tym użytkownikom Serwisu, którzy posiadają aktywne konto założone nie później niż na 3 miesiące przed dniem głosowania oraz co najmniej 30 znalezionych keszy na koncie.
3. Wybory przeprowadza CDO w ścisłej współpracy z Radą Techniczną, odpowiedzialną za przygotowanie skryptu wyborczego i współsprawującą nadzór nad prawidłowością głosowania.
4. Proces wyborczy przeprowadza się na forum Serwisu, w osobno wydzielonym wątku.
5. Ustala się 5-osobowy skład CDO.
6. Ustala się 8-osobowy skład COG. Kandydaci, którzy obejmą funkcję w COG-u, sami dokonują podziału na obszary, którymi będą się zajmować.
§ 3.
Kandydowanie
1. Kandydatem do COG może zostać użytkownik, który posiada minimum 500 znalezionych skrzynek, w tym co najmniej 100 w roku poprzedzającym rok wyborów, oraz co najmniej 25 otrzymanych rekomendacji za założone skrzynki.
2. Kandydatem do CDO może zostać użytkownik, który posiada minimum 1000 znalezionych skrzynek, w tym co najmniej 200 w roku poprzedzającym rok wyborów, oraz co najmniej 50 otrzymanych rekomendacji za założone skrzynki.
3. Kandydat samodzielnie zgłasza swoją kandydaturę w wyborach w odpowiednim wątku na forum i podaje swój nick w Serwisie.
4. Użytkownik może zgłosić swą kandydaturę tylko do jednego organu.
5. Zaleca się, aby kandydat do COG podał przy zgłoszeniu obszar(y), którym(i) chciałby się zajmować.
§ 4.
Kalendarz wyborczy, przebieg głosowania
1. Wybory ogłasza się na co najmniej 5 tygodni przed upływem kadencji.
2. Ustala się następujący kalendarz wyborczy:
2.1. Zgłaszanie się kandydatów do COG i CDO – 14 dni
2.2. Ewentualna prezentacja programów wyborczych na forum – 7 dni
2.3. Głosowanie – 14 dni
3. Po upływie czasu na zgłaszanie się kandydatów są ustalane listy do głosowania, osobno dla COG i CDO, na których kandydaci zostają umieszczeni w kolejności alfabetycznej.
4. W przypadku braku wystarczającej liczby kandydatów do któregoś z organów, zarządza się dodatkowy termin na zgłaszanie się kandydatów, nie dłuższy niż 7 dni, a w razie konieczności kolejne takie terminy, aż do momentu zgłoszenia się wystarczającej liczby kandydatów.
5. Jeżeli liczba kandydatów do danego organu jest równa jego obsadzie określonej w § 2, to nie przeprowadza się głosowania, a kandydaci do danego organu zostają uznani za wybranych.
6. Głosowanie przeprowadza się równocześnie na obie listy.
7. Użytkownik Serwisu spełniający warunki określone w § 2 pkt 2 może oddać maksymalnie 2 głosy na kandydatów na każdej z list. Nie ma możliwości cofnięcia ani dokonania korekty już oddanego głosu.
§ 5.
Ustalenie wyników
1. Po zakończeniu głosowania ustalane są wyniki. Funkcje w obu organach obejmują kandydaci, którzy uzyskali kolejno największą liczbę głosów, aż do pełnej obsady obu organów.
2. W przypadku remisu pierwszeństwo w objęciu funkcji ma ten kandydat, który w ostatnim dniu głosowania ma na swym koncie większą sumę skrzynek znalezionych, założonych i rekomendacji.
3. W przypadku, gdy w czasie kadencji członek organu zrezygnuje z pełnienia funkcji, jego miejsce zajmuje kolejny kandydat z największą liczbą uzyskanych głosów, tak aby organ cały czas działał w pełnym składzie. Jeżeli nie ma możliwości uzupełnienia składu, należy przeprowadzić nowe wybory do tego organu.